VR trends

XR leerlijn toepassen op school

De impact van XR wordt steeds groter binnen de hele samenleving. Hoe kun je XR op de juiste wijze een plek geven binnen het onderwijsprogramma? Lees hier meer over de XR leerlijn voor een succesvolle inzet van XR in het onderwijs.

XR leerlijn geeft houvast

Voordat je XR inzet, is een concreet plan waardevol. Het is immers prettig om  met een duidelijk onderwijsdoel te werken. Hierdoor is keuzes maken binnen alle ontwikkelingen een stuk makkelijker.

Onderstaande XR leerlijn is ontwikkeld door VRinSCHOOL voor alle samenwerkende scholen. Laten we onderstaande stappen eens kort toelichten:

1: Koers
Het succesvol uitrollen van XR binnen de school begint bij draagvlak en commitment vanuit directie en bestuur.

Is bijvoorbeeld bekend wat XR is? (zie blog) Oftewel: onderschrijven en begrijpen zij het belang en de impact van XR? En welke activiteiten/vakken rondom 21-eeuwse vaardigheden passen binnen dit traject? (denk hierbij aan Digitale geletterdheid, STO, Technologie & Toepassing etc.)

Dit is belangrijk omdat er immers financiële en personele keuzes gemaakt dienen te worden om XR te laten groeien binnen de school.

Visual klantreis stap 1

2. Plan
Wanneer de directie het belang omarmt, dan is een concreet plan verreist. Het plan is namelijk een gevolg van de koers en leerdoelen die passen binnen het ontwikkelen van 21-eeuwse vaardigheden.

Daarom hebben we XR verdeeld in 6 componenten. Deze zijn gekozen vanuit de visie dat leerlingen gaan exploreren en creëren. Hierdoor ervaart de leerling alle mogelijkheden en tevens wordt het denkvermogen gestimuleerd.

Dit is uiteindelijk de basis om als docent te werken aan succesvolle toepassingen rondom XR.

Visual klantreis stap 2
3. Uitvoering
Uiteindelijk draait echter alles om de uitvoering. Vooral het tempo is hierin enorm belangrijk. Het gezegde: 'Rome is niet in één dag gebouwd' past hier mooi in.

De verschillende fases uit het plan zijn immers afhankelijk van investering in tijd, geld, personeel en expertise.

Binnen elke fase dient de ruimte aanwezig te zijn om te experimenteren en te ervaren wat wel of niet werkt in de klas.

Op basis van onze jarenlange ervaring hebben we hierop onze producten aangepast, zodat de kans vergroot tot een succesvolle inzet.

Visual klantreis stap 3

Uiteraard is het wel belangrijk om bewust te zijn van enkele succesvoorwaarden voor succesvol gebruik. Laten we hierop nog eens inzoomen:

Stap 1: VR ontdekken
(VR OntdekBox)

Begin met de meeste eenvoudige contentvorm om leerlingen VR te laten ervaren. Via 360 ervaren neem je mee naar nieuwe plekken en werelden.

De VR OntdekBox is ontwikkeld om leerlingen zelf aan de slag te zetten via unieke VR excursies.

Stap 2: Ontdek alle vormen van XR
(Workshop & scholing)

Steeds meer leerlingen zijn benieuwd naar XR en willen vooral ontdekken. Daarom is het ontwikkelen van een keuzevak XR een interessante optie.

Tijdens een live workshop op locatie voor leerlingen en scholingsdagen leer je om alle vormen in te zetten.

Stap 3: Projectmatig VR Inzetten
3D Ontwerpen & 360 Zelf Maken)
Je wilt een stap verder gaan en het denkvermogen van leerlingen aanspreken. Hierin past creëren met VR.

Mooie toepassingen hiervoor zijn 3D ontwerpen en 360 Zelf Maken

Stap 4: Jaarprogramma
De laatste stap is om ook MR een belangrijke rol te geven in het creëren. Belangrijke tip is in dit geval om niet te afhankelijk te zijn van 1 docent. Tijdens onze scholing besteden we hier ook veel aandacht aan.

Visual klantreis VRinSCHOOL_21-03-23_500kb_logo (1)