VR trends

Wat is XR?

De impact van XR wordt steeds groter binnen de hele samenleving. De toepassingen voor onderwijs, de arbeidsmarkt en vrije tijd blijven groeien. In dit artikel leggen we daarom uit wat XR nu precies is.

Wat is XR?

In dit artikel leggen we uit wat XR nu precies is.

Laten we beginnen bij de definitie. Wat betekent XR eigenlijk?

XR (Extended Reality) is een verzamelnaam voor Virtual Reality (VR), Mixed Reality (MR) en Augmented Reality (AR).

Uiteraard is belangrijker om deze begrippen te verduidelijken met voorbeelden. En tegelijkertijd de impact te tonen.

Onderstaande video heb ik uitgekozen om een beter beeld van de definities te geven.

Bekijk eerst de video en laten we dit vervolgens eens onderverdelen in de verschillende definities en toepassingen.

0:00 - 0:12 Lesgeven in MR
Student die virtueel een les bijwoont in een echt klaslokaal. De realiteit (andere studenten, docent en klaslokaal) mixed dus met de virtuele werkelijkheid (student).

0:11 - 0:18 - Operatie oefenen in MR
De chirurg in opleiding oefent vanuit de behandelkamer. Er komt een virtueel hart in de echte behandelkamer en hier kan ze een hartoperatie oefenen en gefocust leren.

0:19 - 0:32 - Een student op excursie in VR
Leerlingen stappen vanuit echte wereld met VR in een nieuwe wereld. Ze worden dus afgesloten van de echte wereld. Dit is dus Virtual Reality. In dit voorbeeld ervaren leerlingen op een steeds interactievere wijze werelden uit het verleden. Bijvoorbeeld een excursie naar het Romeinse Rijk.

0:33 - 0:36 - Kunstwerken ontleden in MR
De leerling staat in een echt museum, maar krijgt via MR te zien hoe het kunstwerk is opgebouwd.

0:37 - 0:45 - Verbeteren oogst opbrengst via AR
De boer ziet virtuele informatie over de werkelijkheid. Het mixed niet met de realiteit, vandaar dat we dit AR noemen. In dit geval geeft het informatie weer over fruitbomen die te weinig vocht hebben gekregen.

0:46 - 0:51 - Gebiedsontwikkelaars overleggen via MR
Een overleg in de werkelijkheid waarbij een stad virtueel wordt weergegeven, hierdoor kunnen ze verkeersopstoppingen makkelijker in beeld brengen en oplossingen bedenken.

Enthousiast geraakt?
Na het zien van de video komen er vast en zeker nieuwe ideeën bij je op, want de toepassingen zijn enorm. Leuk om eens met je klas te bespreken. Welke ideeën hebben zij?

Daarnaast is het voor elke school waardevol om XR een plek te geven binnen het onderwijsprogramma. Uiteraard dient dit gedragen te zijn vanuit de directie en is een plan benodigd. In de volgende blog gaan we verder in op de leerlijn XR succesvol toepassen binnen je school.

Heb je eerder al vragen, laat het ons vooral weten.