Scholen in beeld

Stanislascollege over oriëntatieproces rondom Virtual Reality

Veel scholen oriënteren zich op het gebruik van VR in het onderwijs. In deze blog delen we inspiratie over welke keuzes Stanislascollege heeft gemaakt.


 

Van start met een doordacht plan zodat VR echt onderdeel wordt binnen diverse lessen.

Onlangs ontving Stanislascollege haar hardware. Vanaf Augustus start de school met VR Zelf Maken voor leerlingen.   

Rowdy Lagraauw is directeur op het Stanislascollege en verteld over het oriëntatieproces: ''wij zijn al een tijdje op zoek naar meer beleving op school. Verschillende technieken zijn de revue gepasseerd maar waren nog niet overtuigd. Tot het moment dat mijn zoon thuis een vr-bril gebruikte. Ik was erg onder de indruk van de ontwikkelingen en mogelijkheden''. 

De school is zich vervolgens gaan oriënteren via onder andere Google en kwam in contact met ons. Tijdens twee videocalls zijn de mogelijkheden gepresenteerd aan Rowdy en collega's Sterk Techniek Onderwijs. Ze raakte erg enthousiast.  

Rowdy: We willen VR inzetten op een aantal terreinen. Onder andere binnen de profielen Bouw, Wonen en Interieur (BWI) en Media, Vormgeving en ICT (MVI). Daarnaast willen we ook aan de slag binnen vakken als aardrijkskunde en geschiedenis. Erg liggen allerlei ideeën''.

 

Waarom heeft de school gekozen voor VR Zelf Maken voor leerlingen?

Rowdy: we vinden het erg belangrijk dat onze leerlingen creatief aan de slag kunnen gaan. Binnen het vak MVI is 2D / 3D vormgeving een belangrijk onderdeel. Met VR Zelf Maken kunnen onze leerlingen zelf 3D / 360 films ontwikkelen. Maar ook voor andere vakken willen we leerlingen zelfstandig aan de slag zetten met het maken van 360 VR projecten. Waardoor leerlingen op een andere manier kennis tot zich krijgen''. 

Er is al volop inspiratie voor nieuwe 360 projecten:

''Bijvoorbeeld voor het vak geschiedenis waar onze leerlingen Delft in beeld kunnen brengen. Ze maken een storyboard en creëren een 360 project over historische gebeurtenissen in de stad. Andere leerlingen kunnen dit vervolgens ervaren in de vr-bril. Hiermee ben je op een andere manier, interactiever bezig met de lesstof dan maar weer uit een lesboek'' - Aldus Rowdy.

 

Vergelijkbare berichten