VR Hardware

Welke VR brillen voor jouw school?

Welke Virtual Reality brillen zijn geschikt voor je school? Lees dit artikel om te starten met het selecteren van Virtual Reality brillen voor jouw school.

Welke VR brillen voor jouw school?

Welke Virtual Reality brillen zijn geschikt voor jouw school? Lees dit artikel om de juiste keuze te maken bij het selecteren van Virtual Reality brillen.

In dit artikel wil ik graag meer delen over de keuze van VR brillen. Als school doe je immers een investering en hiervoor is het prettig om een juiste overweging/keuze te maken. Hopelijk helpt je dit bij een beslissing om ook met Virtual Reality aan de slag te gaan!

Wil je meer weten hierover? Meld je dan gratis aan voor ons kennisevent! op 31 mei 2022

Eerst een plan!

Voordat je gaat starten met Virtual Reality brillen is het belangrijk om eerst je contentplan te bepalen. Stel jezelf hierbij een aantal vragen, zoals: Gaan leerlingen zelf VR content maken? Wil je ook dat docenten VR lesstof gaan maken? Zijn er bestaande apps die interessant zijn voor bepaalde vakken?

Ook wil je met een selecte groep docenten starten en zorgen dat er commitment is binnen deze groep. Denk hierbij aan trainingen of cursussen, zodat de docent zich veilig voelt en eenvoudig VR kan integreren binnen de les.

Onderzoek de opties

Het plan is gemaakt. Nu is het waardevol om eerste alle VR Brillen en opties op een rijtje te hebben. Daarom hebben we in dit artikel een opsomming gemaakt van VR brillen die nu op de markt zijn.

Oculus Quest 2

VR-Brillen-VRinSCHOOL
De meeste verkochte Virtual Reality bril onder scholen en consumenten. Deze Virtual Reality bril is een stand-alone VR bril (niet koppelen aan PC, dus bewegingsvrijheid zonder kabels), bezit 2 controllers met hand-tracking en is eenvoudig in gebruik.

- Zeer makkelijk in gebruik
- Goede prijs/kwaliteit verhouding
- Veel ontwikkelaars voor app platform
- Werkt eenvoudig met VR Zelf Maken app

- Facebook account benodigd

Overweging
Door te werken met fictieve FB accounts verdwijnt het grootste obstakel rondom privacy en accounts aanmaken. Handig is uiteraard anders.* Lees het volgende artikel hierover.

Pico VR brillen

PicoNeo3link

Inmiddels heeft de aanbieder Pico diverse VR brillen in de aanbieding. Het meest nieuwsgierig zijn we naar de Pico Neo3 link.

Pico Neo3 Link

Deze VR bril is net als de Oculus Quest2 gericht op consumenten. Hiermee wil de Chinese aanbieder ByteDance (bekend van social mediaplatform Tiktok) de concurrentie aangaan met Facebook (Meta Quest). De VR bril wordt in eind mei 2022 gelanceerd in beta-versie, dus nog even afwachten of de verwachting waargemaakt worden.

- Zeer makkelijk in gebruik
- Account aanmaken via e-mail
- Hoge prijs/kwaliteit
- Werkt vanaf begin september eenvoudig met VR Zelf Maken app

- Gericht op consumenten dus ook games op VR bril.
- Prijs is iets duurder dan Oculus Quest2.
- Nog in bèta versie

Pico VR for enterprise
Ook biedt Pico de mogelijkheid om te werken met een business versie, waardoor je als school geen last hebt van games en zijn er meer voorwaarden ingevuld rondom privacy. De kosten hiervan zijn wel weer een stuk hoger.

Andere aanbieders (minder geschikt)

CVR-255-64-Headset-with-Hand-Controller
Class VR

Dit platform biedt een eigen Virtual Reality bril. Het nadeel hiervan is echter dat er geen handtracking mogelijk is, en je volledig afhankelijk bent van ClassVR. Andere aanbieders kunnen dus niet ontwikkelen voor de VR bril. Ook is de prijs/kwaliteit niet te vergelijken met de Oculus Quest, HTC of Pico VR bril.

htc-vive-pro-full-kit

HTC vive

Deze VR bril is een stuk krachtiger dan de bovengenoemde VR brillen. Kortom: gericht op het spelen van krachtige games in VR.

- Goede kwaliteit
- Account aanmaken via e-mail

- Gericht op consumenten dus ook games op VR bril.
- Prijs is hoger segment (+1.000 euro)
- Hogere drempel in gebruik

Cardboard

Cardboards
Deze kartonnen brillen zijn eigenlijk meer een promotioneel item. Leuk om eens te proberen en uiteraard een stuk goedkoper. Wil je echter serieus leren met Virtual Reality, dan is de cardboard geen optie.

Wil je meer weten hierover? Meld je dan gratis aan voor ons kennisevent!

Heb je nog vragen hierover of wellicht toevoeging voor het artikel ‘Welke VR brillen voor mijn school?’, dan kun je altijd even contact met me opnemen via
06 299 902 40.

VR groeten,