VR trends

Nieuwe samenwerking brengt zorgberoepen tot leven via VR

Stichting ZWBT en VRinSCHOOL gaan samenwerken rondom de ontwikkeling van VR content voor Zorg & Welzijn.


Nieuwe samenwerking brengt zorgberoepen tot leven via VR

Stichting ZWBT en VRinSCHOOL slaan de handen ineen om loopbaanoriëntatie in het voortgezet onderwijs een nieuwe impuls te geven. Met behulp van virtual reality (VR) kunnen leerlingen straks zélf ervaren hoe het is om te werken in de zorg- en welzijnssector.

De arbeidsmarkt staat onder druk en dat voelen ook de zorg- en welzijnssector. Tegelijkertijd merken scholen dat het lastig is om leerlingen een realistisch en aantrekkelijk beeld te geven van beroepen in deze sectoren. Daar moet verandering in komen, vinden Stichting ZWBT (Zorg, Welzijn, Bouw en Techniek) en VRinSCHOOL. Daarom ontwikkelden beide partijen een interactieve VR-module waarin jongeren op een laagdrempelige manier kennismaken met de dagelijkse praktijk van zorg en welzijn.

“We moeten jongeren niet alleen vertellen wat de zorg inhoudt — we moeten het ze laten ervaren,” zegt Niek Nelissen, voorzitter van Stichting ZWBT. “Juist door het zelf te doen, krijgen ze pas echt een beeld van wat het werk inhoudt. VR is daarvoor een geweldig middel.”

Stichting ZWBT voert al jaren bewustwordingsprogramma's uit om jongeren te enthousiasmeren voor maatschappelijke beroepen, met een focus op de zorg- en welzijnssector en de bouw en techniek. In VRinSCHOOL vonden zij de ideale partner om de stap naar virtual reality te zetten. Deze organisatie ontwikkelt een interactieve VR-bibliotheek op een didactisch verantwoorde wijze en hierdoor is er direct een win-winsituatie.

“We helpen scholen om leerrendement te realiseren, niet als gimmick, maar als krachtig leermiddel,” benadrukt Tom Aerts van VRinSCHOOL. “Door leerlingen in een virtuele wereld te plaatsen waar ze zelf handelingen uitvoeren, worden ze actief betrokken en onthouden ze wat ze meemaken. Het sluit dan ook perfect aan bij loopbaanoriëntatie.”

“We moeten jongeren niet alleen vertellen wat de zorg inhoudt — we moeten het ze laten ervaren,” zegt Niek Nelissen, voorzitter van Stichting ZWBT. “Juist door het zelf te doen, krijgen ze pas echt een beeld van wat het werk inhoudt. VR is daarvoor een geweldig middel.”

Stichting ZWBT voert al jaren bewustwordingscampagnes uit om jongeren te enthousiasmeren voor maatschappelijke beroepen, met een focus op de zorg- en welzijnssector en de bouw en techniek. In VRinSCHOOL vonden zij de ideale partner om de stap naar virtual reality te zetten. Deze organisatie ontwikkelt een interactieve VR bibliotheek op een didactisch verantwoorde wijze en hierdoor is er direct een win-win situatie.

“We helpen scholen om leerrendement te realiseren, niet als gimmick, maar als krachtig leermiddel,” benadrukt Tom Aerts van VRinSCHOOL. “Door leerlingen in een virtuele wereld te plaatsen waar ze zelf handelingen uitvoeren, worden ze actief betrokken en onthouden ze wat ze meemaken. Het sluit dan ook perfect aan bij loopbaanoriëntatie.

Op dit moment is ons team met developers in gesprek met onderwijsexperts om de casussen goed aan te laten sluiten op de werkelijkheid."

 

unnamed (1)

Leren door te doen

De nieuwe VR-module bestaat uit vier werelden die elk een ander deel van de zorgsector vertegenwoordigen:

- Ouderenzorg
- Ziekenzorg
- Geestelijke gezondheidszorg
- Welzijnswerk

In elke wereld voeren leerlingen een aantal typische taken uit, zoals het voorbereiden van medicatie, het helpen van cliënten of het wandelen met een client. De handelingen zijn gebaseerd op realistische situaties die jongeren op een toegankelijke en veilige manier in VR kunnen oefenen.

IMG_6441 (1)

Didactisch sluit de module nauw aan bij het LOB-programma van scholen. Leerlingen leren niet alleen wát een beroep inhoudt, maar gaan vooral actief aan de slag. Hierdoor draagt de ervaring direct bij aan hun zelfinzicht en loopbaanvaardigheden.

De LOB-activiteiten van Stichting ZWBT voldoen aan de kwaliteitscriteria van het Expertisepunt LOB. Dit Expertisepunt is een gezamenlijk initiatief van de VO-raad, MBO Raad, Vereniging Hogescholen en de NRTO. Deze erkenning bevestigt dat onze aanpak jongeren effectief ondersteunt bij het maken van bewuste en passende keuzes voor hun toekomst. We blijven ons vol inzetten voor sterke loopbaanoriëntatie en -begeleiding!

“We merken dat jongeren zich vaak pas kunnen verhouden tot een beroep als ze het voor zich kunnen zien,” aldus Nelissen. “Of beter nog: als ze het kunnen dóén.”

BD20240313-0020 WERVINGSBUS 1

Toekomstbestendige loopbaanoriëntatie

De VR-module wordt ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs (vmbo en onderbouw havo/vwo) en wordt ingezet via de rondreizende truck van ZWBT. Ook wordt het aangeboden in het VR-leerplatform met andere casussen binnen de diverse zorggebieden.

“We willen leerlingen op een laagdrempelige wijze kennis laten maken met Zorg & Welzijn via interactieve casussen,” besluit Aerts. “Daar is dit project een prachtig voorbeeld van.”

Met deze samenwerking geven Stichting ZWBT en VRinSCHOOL een concrete invulling aan toekomstgericht onderwijs en laten ze zien dat technologie en betekenisvol leren hand in hand kunnen gaan.

 

 

 

 

Vergelijkbare berichten