Een Meta account aanmaken en installeren op de Quest VR bril

In dit artikel beschrijven we hoe je een Meta-account kunt aanmaken en hoe je deze kunt installeren op de Quest VR bril.

Uitgelegd: je Quest VR bril overschakelen van Facebook- account naar Meta-account

Facebook/Meta heeft een update doorgevoerd voor de VR brillen, waardoor een Meta account vereist is voor het gebruik van de VR bril. Deze melding wordt gegeven bij het opstarten van de VR bril. Om de VR brillen optimaal te blijven gebruiken is dus een Meta account benodigd.

In dit artikel delen we de stappen en voorwaarden voor installatie van een Meta-account per VR bril.

Wat heb je nodig?

- Een e-mailadres per VR bril
- Mobiele telefoon met Oculus app (laatste versie)
- Quest (1 of 2) VR bril

Voorwaarden

Facebook is dus bezig met de uitrol van deze software update. Als je VR bril is verbonden met Wi-Fi zal de update binnenkort binnengehaald worden. Versie 43 is nodig om de VR bril met een Meta-account te kunnen instellen.

1. VR bril terugzetten naar fabrieksinstellingen

De VR bril wordt geïnstalleerd met een nieuw account. Daarom dient deze teruggezet te worden naar fabrieksinstellingen.

Let op: eventuele app aankopen gedaan met het Facebook-account raken verloren.

Bekijk de video om de VR bril naar fabrieksinstellingen te zetten.

2. Een nieuw Meta-account aanmaken

Open de Oculus app op mobiel en kies voor de optie ''account instellen met e-mailadres''. Klik vervolgens op ''nieuw account aanmaken'' en voer je e-mailadres in.

Startscherm-2-1             E-mailadres toevoegen

In de volgende stappen noteer je een voornaam, achternaam en geboortedatum. De naam mag fictief zijn. We adviseren een realistische naam te gebruiken.

Als laatste stap maak je een wachtwoord aan met minimaal 8 letters en cijfers.

Wachtwoord instellen-2

Druk op ''Account maken'' om het maken van je Meta-account te voltooien.

Ga naar de inbox van het geselecteerde e-mailadres om de bevestigingscode te noteren. Voer de bevestigingscode in klik op ''Doorgaan'' om te verifiëren.

Je gaat nu de laatste instellingen van je Meta-account doorvoeren :
- Naam
- Gebruikersnaam
- Profielfoto (optioneel)
- Pincode
- Creditkaart (optioneel)

Voltooi je profiel door te kiezen voor één van de aangeboden sociale opties. Dit bepaalt hoe en voor wie je account zichtbaar is in Virtual Reality.

3. VR bril installeren met Meta-account

De derde stap is het installeren van de Quest VR bril met het aangemaakte Meta-account. Zet de VR bril aan die je wilt installeren.

Open dan de Oculus app op mobiel en zorg dat je ingelogd bent met het juiste Meta-account.

Kies in de app voor ''Menu'' rechts onderin het scherm. Klik vervolgens op ''Apparaten'' om een nieuwe headset te koppelen. Selecteer de headset die je wilt koppelen en zoek naar de vijfcijferige code in je headset en voer deze in.

Home menu app-1

Volg vervolgens de installatiestappen zoals aangeven op de mobiele telefoon.

Herhaal bovenstaande stappen voor elke VR bril die je dient over te zetten van een Facebook-account naar een Meta-account. Zo kan je weer optimaal gebruik maken van de VR brillen!

4. Installeer de CenarioVR app

Maakt je school gebruik van het softwarepakket
VR Zelf Maken? Installeer dan per VR bril de CenarioVR app. Deze app is gratis te downloaden uit de app store op de Quest VR bril (via app lab).

CenarioVRHeb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen, wil je ondersteuning bij installatie van jouw VR brillen of ben je benieuwd naar ons aanbod

Stuur gerust een berichtje naar joris@vrinschool.nl. Dan delen we de mogelijkheden.

Met vriendelijke groet,

Joris van der Heijden