Facebookaccounts niet meer nodig voor Oculus Quest 2

Vanaf augustus heeft je school niet langer een FB account nodig voor de Quest 2. Dit is goed nieuws voor Virtual Reality gebruik in het onderwijs vanuit privacy oogpunt.

Facebook accounts niet meer nodig voor Oculus Quest 2

Vanaf augustus heeft je school niet langer een Facebook-account nodig om in te loggen op de Quest VR Headset.

In augustus introduceert het bedrijf Meta-accounts, waarmee Quest-gebruikers voortaan kunnen inloggen. Voor veel scholen is het gebruik van social media platform Facebook vanwege privacy voorwaarden geen prettige inlogoptie.

Het is dan ook een mooie stap voor het gebruik van Virtual Reality binnen het onderwijs. Niettemin blijft de Oculus Quest 2 een consumentenproduct en zijn persoonlijke accounts nog steeds benodigd.

Meta benadrukt dat een Meta-account geen sociaalmediumprofiel is, maar dat het een account is waarmee gebruikers kunnen inloggen op VR-apparaten, en hun aangeschafte apps kunnen bekijken en beheren. In de toekomst moeten gebruikers met een Meta-account ook in andere Meta-apparaten kunnen inloggen.

Gebruikers kunnen zo'n Meta-account wel koppelen aan een Facebook- of Instagram-account, maar dit is niet verplicht. Bij het aanmaken van een Meta-account moeten gebruikers hun naam, e-mailadres, telefoonnummer, betalingsgegevens en geboortedatum aangeven. Deze gegevens worden niet openbaar gemaakt, schrijft het bedrijf. In dit kader is een generiek account vanuit scholen dus nog steeds benodigd.

Na het aanmaken van een Meta account moeten gebruikers een Meta Horizon-profiel aanmaken. Dit is wél een sociaalmediumprofiel, maar dan voor de metaverse. Dit profiel vervangt ook het Oculus-profiel. Gebruikers kunnen hier aangeven hoe ze er voor andere gebruikers uit moeten zien: 'als een 9-tot-5-personage of als een gamer'. Met een Meta Horizon-profiel kunnen gebruikers verder een profielnaam en profielfoto kiezen. Gebruikers kunnen hun Meta Horizon-profiel privé maken als ze dit willen.

Met de Meta-accounts vervalt de verplichting om bij de Quest-headsets in te loggen met een Facebook-account. Die verplichting werd bijna twee jaar geleden ingevoerd voor nieuwe gebruikers. Inloggen met bestaande Oculus-accounts kan ook en blijft tot januari 2023 mogelijk. Het aanmaken van zo'n Oculus-account is sinds oktober 2020 echter niet meer mogelijk. Met de Meta Quest 2 is het niet mogelijk om in te loggen met een Oculus-account en is een Facebook-/ Meta-account dus verplicht.